KKK 1833 Cnota
        jest habitualną i trwałą dyspozycją do czynienia dobra.
KKK 1834 Cnoty
        ludzkie są trwałymi dyspozycjami umysłu i woli, które regulują
        nasze czyny, porządkują nasze uczucia i kierują naszym postępowaniem
        zgodnie z rozumem i wiarą. Można je zgrupować wokół czterech cnót
        kardynalnych: roztropności, sprawiedliwości, męstwa i umiarkowania.
KKK 1839 Cnoty
        moralne wzrastają przez wychowanie, świadome czyny i wytrwałość w
        wysiłku. Łaska Boża oczyszcza je i podnosi.
        
    
    
KKK 1803 "Wszystko,
    co jest prawdziwe, co godne, co sprawiedliwe, co czyste, co miłe, co zasługuje
    na uznanie: jeśli jest jakąś cnotą i czynem chwalebnym – to miejcie na
    myśli!" (Flp 4, 8).
Cnota jest habitualną i trwałą
    dyspozycją do czynienia dobra. Pozwala ona osobie nie tylko wypełniać
    dobre czyny, ale także dawać z siebie to, co najlepsze.
    Osoba cnotliwa wszystkimi swoimi siłami zmysłowymi i duchowymi dąży do
    dobra; zabiega o nie i wybiera je w konkretnych działaniach.
Celem życia cnotliwego jest upodobnienie się do Boga
    (Św. Grzegorz z Nyssy, Orationes de
    beatitudinibus, (1: PG 44, 1200 D).
KKK 1804 Cnoty ludzkie są
    trwałymi postawami, stałymi dyspozycjami, habitualnymi przymiotami umysłu
    i woli, które regulują nasze czyny, porządkują nasze uczucia i kierują
    naszym postępowaniem zgodnie z rozumem i wiarą. Zapewniają one łatwość,
    pewność i radość w prowadzeniu życia moralnie dobrego. Człowiek
    cnotliwy to ten, który dobrowolnie czyni dobro.
    
Cnoty moralne zdobywa się wysiłkami człowieka. Są one
    owocami i zalążkami czynów moralnie dobrych; uzdalniają one wszystkie władze
    człowieka, by doszedł do zjednoczenia z miłością Bożą.
    
KKK 1810 Cnoty ludzkie,
    nabyte przez wychowanie, świadome czyny i wytrwale podejmowane wysiłki, są
    oczyszczane i podnoszone przez łaskę Bożą. Z pomocą Bożą kształtują
    one charakter i ułatwiają czynienie dobra. Człowiek cnotliwy jest szczęśliwy,
    praktykując cnoty.
KKK 1811 Człowiek
    zraniony przez grzech ma trudności w zachowaniu równowagi moralnej. Dar
    zbawienia dany przez Chrystusa udziela nam łaski koniecznej do wytrwałości
    w poszukiwaniu cnót. Każdy powinien zawsze prosić o tę łaskę światła
    i mocy, przyjmować sakramenty, współdziałać z Duchem Świętym, iść
    za Jego wezwaniami do miłowania dobra i wystrzegania się zła.
KKK 1805 Cztery cnoty odgrywają
    kluczową rolę i dlatego nazywa się je cnotami "kardynalnymi";
    wszystkie inne grupują się wokół nich. Są nimi: roztropność,
    sprawiedliwość, męstwo i umiarkowanie. "I jeśli kto miłuje
    sprawiedliwość – jej to dziełem są cnoty: uczy bowiem umiarkowania i
    roztropności, sprawiedliwości i męstwa" (Mdr 8, 7). Cnoty te – pod
    innymi nazwami – są wychwalane w wielu miejscach Pisma świętego.
KKK 1806 Roztropność
    jest cnotą, która uzdalnia rozum praktyczny do rozeznawania w każdej
    okoliczności naszego prawdziwego dobra i do wyboru właściwych środków
    do jego pełnienia. "Człowiek rozumny na kroki swe zważa" (Prz
    14, 15). "Bądźcie... roztropni i trzeźwi, abyście się mogli modlić"
    (1 P 4, 7). Roztropność jest "prawą zasadą działania", jak za
    Arystotelesem pisze św. Tomasz (Św.
    Tomasz z Akwinu, Summa theologiae, II-II, 47, 2).
    Nie należy jej mylić ani z nieśmiałością czy strachem, ani z dwulicowością
    czy udawaniem. Jest nazywana auriga virtutum: kieruje ona innymi cnotami,
    wskazując im zasadę i miarę. Roztropność kieruje bezpośrednio sądem
    sumienia. Człowiek roztropny decyduje o swoim postępowaniu i porządkuje
    je, kierując się tym sądem. Dzięki tej cnocie bezbłędnie stosujemy
    zasady moralne do poszczególnych przypadków i przezwyciężamy wątpliwości
    odnośnie do dobra, które należy czynić, i zła, którego należy unikać.
KKK 1807 Sprawiedliwość
    jest cnotą moralną, która polega na stałej i trwałej woli oddawania
    Bogu i bliźniemu tego, co im się należy. Sprawiedliwość w stosunku do
    Boga nazywana jest "cnotą religijności". W stosunku do ludzi
    uzdalnia ona do poszanowania praw każdego i do wprowadzania w stosunkach
    ludzkich harmonii, która sprzyja bezstronności względem osób i dobra wspólnego.
    Człowiek sprawiedliwy, często wspominany w Piśmie świętym, wyróżnia
    się stałą uczciwością swoich myśli i prawością swojego postępowania
    w stosunku do bliźniego. "Nie będziesz stronniczym na korzyść
    ubogiego, ani nie będziesz miał względów dla bogatego. Sprawiedliwie będziesz
    sądził bliźniego" (Kpł 19,15). "Panowie, oddawajcie
    niewolnikom to, co sprawiedliwe i słuszne, świadomi tego, że i wy macie
    Pana w niebie" (Kol 4, 1).
KKK 1808 Męstwo jest
    cnotą moralną, która zapewnia wytrwałość w trudnościach i stałość
    w dążeniu do dobra. Umacnia decyzję opierania się pokusom i przezwyciężania
    przeszkód w życiu moralnym. Cnota męstwa uzdalnia do przezwyciężania
    strachu, nawet strachu przed śmiercią, do stawienia czoła próbom i prześladowaniom.
    Uzdalnia nawet do wyrzeczenia i do ofiary z życia w obronie słusznej
    sprawy. "Pan, moja moc i pieśń" (Ps 118, 14). "Na świecie
    doznacie ucisku, ale miejcie odwagę: Jam zwyciężył świat!" (J 16,
    33).
KKK 1809 Umiarkowanie
    jest cnotą moralną, która pozwala opanować dążenie do przyjemności i
    zapewnia równowagę w używaniu dóbr stworzonych. Zapewnia
    panowanie woli nad popędami i utrzymuje pragnienia w granicach uczciwości.
    Osoba umiarkowana kieruje do dobra swoje pożądania zmysłowe, zachowuje
    zdrową dyskrecję i "nie daje się uwieść... by iść za
    zachciankami swego serca" (Syr 5, 2) (Por. Syr 37, 27-31).
    Umiarkowanie jest często wychwalane w Starym Testamencie: "Nie idź za
    twymi namiętnościami: powstrzymaj się od pożądań!" 2517 (Syr 18,
    30). W Nowym Testamencie jest ono nazywane "skromnością" lub
    "prostotą". Powinniśmy żyć na tym świecie "rozumnie i
    sprawiedliwie, i pobożnie" (Tt 2, 12).
      
        
Żyć dobrze to nic innego jak miłować Boga całym
        sercem, całą duszą i całym umysłem. Dla Niego zachowuje człowiek
        nienaruszoną miłość (dzięki umiarkowaniu), której żadne nieszczęście
        nie złamie (dzięki męstwu), która posłuszna jest jedynie Bogu
        samemu (dzięki sprawiedliwości), która czuwa nad rozeznaniem
        wszystkiego, by nie dać się zaskoczyć przez podstęp i kłamstwo (dzięki
        roztropności) (Św. Augustyn,
        De moribus ecclesiae catholicae, I, 25, 46: PL 32).
- 
        
zob. Roztropność 
- 
        
- 
        
zob. Męstwo 
- 
        
zob. Umiarkowanie 
KKK 1812 Cnoty ludzkie są
    zakorzenione w cnotach teologalnych, które uzdalniają władze człowieka
    do uczestnictwa w naturze Bożej (Por. 2 P 1, 4).
    Cnoty teologalne bowiem odnoszą się bezpośrednio do Boga. Uzdalniają one
    chrześcijan do życia w jedności z Trójcą Świętą. Ich początkiem,
    motywem i przedmiotem jest Bóg Trójjedyny.
KKK 1813 Cnoty
    teologalne kształtują, pobudzają i charakteryzują działanie moralne
    chrześcijanina. Kształtują one i ożywiają wszystkie cnoty moralne. Są
    wszczepione przez Boga w dusze wiernych, by uzdolnić ich do działania jako
    dzieci Boże i do zasługiwania na życie wieczne. Stanowią one rękojmię
    obecności i działania Ducha Świętego we władzach człowieka. Są trzy
    cnoty teologalne: wiara, nadzieja i miłość (Por. 1 Kor 13, 13).
        
        
KKK 1840 Cnoty
        teologalne uzdalniają chrześcijan do życia w jedności z Trójcą Świętą.
        Ich początkiem, motywem i przedmiotem jest Bóg, poznawany przez wiarę,
        w którym pokładamy nadzieję i którego miłujemy dla Niego samego.
 
        
KKK 1841 Są trzy
        cnoty teologalne: wiara, nadzieja i miłość (Por. 1 Kor
        13, 13). Kształtują one i ożywiają
        wszystkie cnoty moralne.
 
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz